av Ixion » sön nov 02, 2008 1:33 am
Hej allihopa. Jag har sedan länge tänkt skriva en utförlig betygslista på Emigrate men har inte kunnat förrän jag riktigt lyssnat igenom varje låt, vilket jag tycker att jag har nu. Så här kommer det:
Emigrate: [9/10] - En tung och aggressiv lättlyssnad låt med en riktigt bra melodi. Refrängen innehåller mer intrument än sång men det gör ingenting eftersom melodin och känslan är så tuff. Finns inte så mycket att säga, det känns mest bara uppenbart att den är bra. En av de bästa låtarna.
Wake Up: [10/10] - Också denna tung, aggressiv och lättlyssnad. Det här var den första låten jag hörde och jag tycker precis som då att den är helt underbar. Musiken i refrängen har ett helt perfekt val av toner och sitter verkligen som en smäck. Det enda jag har att protestera mot i denna låt är repliken "You gotta wake up --->baby<---", hatar när man sätter in ord i låttexter som är alternativ till ett namn; t.ex. "girl, boy eller baby". Dock gillar jag starkt hur det låter när han sjunger i refrängen. En av skivans bästa låtar.
My World: [6/10] - Den här har jag aldrig riktigt tyckt om. Huvudmelodin är på något sätt skön att lyssna på men den har inte riktigt den "braheten" som jag vill ha. Refrängen är inte heller så speciell och kan ibland bli lite jobbig. En av de sämsta låtarna på skivan enligt mig.
Let Me Break: [9/10] - Den här låten blir lite räddad av melodin som kommer efter de senare refrängerna. De delarna är RIKTIGT tunga häftiga. Refrängen är skön men håller inte riktigt den klass som jag vill ha. Introt är läskigt likt introt i Help Me och fortfarande är det så att jag inte riktigt vet vilken av dem det är jag lyssnar på när någon av dem kommer på mp3:n. Annars mycket bra låt.
In My Tears [10/10] - Delar förstaplatsen med Wake Up. Introt är behagligt och fortsätts sedan med en ännu behagligare vers med riktigt sköna och hårda trummor. När refrängen kommer är det inte ovanligt att håret reser sig på armarna. Musiken i refrängen påminner väldigt mycket om musiken i refrängen i Steim Um Stein, bara det att den faktiskt är lite bättre (!). Jag älskar hur Richard sjunger i denna låten, både i verserna och refrängen. En utav de bästa låtarna på skivan.
Babe: [7/10] - Denna låt fastnade aldrig riktigt för mig. Refrängen är tung och skön men för mig förstörs det av repliken "Babe". (Åhh, sluta använda det ordet!) Refrängen är behaglig men den räddar inte riktigt låten. Låten är bra men skulle kunna bli bättre med en annan sorts text.
New York City: [6/10] - Denna låt har egentligen en alldeles för glad stämning för mig, vilket gör att jag inte tycker om den så mycket. Dock är den skön på sitt sätt med de trummorna som Richard valt att ha på sin musik, vilka jag gillar skarpt. En medelmåttig låt som jag helst hoppar över när jag är ute och går.
Resolution [8/10] - Denna låten är riktigt skön. Gillar det ljudet som valts att ha med i låten vars instrument jag inte kan placera, men det förekommer i introt och i slutdelen av varje refräng. Varje refräng verkar ha en förstadel vilken jag inte tycker så mycket om, men det lyfts oerhört när andra delen kommer in. Då blir det riktigt tungt. En mycket bra låt.
Temptation [7/10] - I denna låten gillar jag verkligen inte hur Richard sjunger i verserna. Det låter klyschigt och töntigt. Annars är låten helt okej. Refrängen är inte särskilt märkvärdig och tyvärr måste man varje gång man hör den tänka på låten "Space Man", vilket känns lite dumt när man lyssnar. Dock räddas denna låten av ett väldigt skönt stick samt lite grann av en allmän behaglighet av trummorna och rytmen som Richard lyckats åstadkomma med i varje låt.
This is What: [8/10] - Denna låten har jag svårt att sätta fingret på vad jag tycker. Jag kan inte riktigt säga vad som är bra eller dåligt med den, den känns bara allmänt medelmåttig, fast av en högre standard. Riffet är behagligt och bra. Mycket bra låt, men det finns bättre.
You Can't Get Enough: [8/10] - Denna låten hoppar jag aldrig över av den anledningen att den är så himla behaglig - hela vägen ut. Trummorna och rytmen gör att jag känner ett lugn, och likaså den trevliga melodin som finns någonstans i bakgrunden i refrängen. En eloge till Richard för att ha gjort en riktigt behaglig låt som man aldrig riktigt kan tröttna på.
Blood:[8/10] - Denna låten räddas av en riktigt skön refräng, men som tyvärr inte heller riktigt håller den klass jag är ute efter. Verserna är lite småtama och jag är inte så förtjust i hur han sjunger i dem, inte heller i det synthartade ljudet som förekommer i dem. Dock p.g.a. riktigt sköna trummor och bra refräng gör sig låten förtjänt av en 8:a.
Help Me: [6/10] - Det här är är nog en av de sämsta låtarna på skivan, på delad plats med My World. Introt är likt introt i Let Me Break och när jag efter en kort stund märker att det är Help Me jag lyssnar på blir jag nästan alltid besviken. Detta p.g.a. att verserna inte är speciellt märkvärdiga, och inte heller refrängen. Tyvärr har den inte heller något bra stick som räddar låten. Det bästa med låten är nog melodin som ligger i bakgrunden lite då och då, ofta lite innan refrängen börjar.
Allmänt om Emigrate vill jag säga att jag är lite tveksam till Richards kapacitet. Hans sång känns inte som att den är en utav de bästa, och väldigt ofta får jag känslan av att Richard mer vill få låttextreplikerna att låta som de rimmar mer än att förmedla dess betydelse. Tycker också att det ibland låter lite töntigt och klyschigt, men allt det här är förlåtligt med tanke på hur bra musiken är. Jag blev riktigt glad över att Richard lyckats ha kvar den tunga känslan som finns i Rammstein, men ändå inte gjort någon Rammstein-kopia av det. Jag älskar trummorna och takterna som är i låtarna och sammanfattningsvis tycker jag att skivan innehåller låtar som verkligen förtjänar höga poäng p.g.a. dess behaglighet och tyngd. Tycker dock att det är synd att låttexterna inte har den stämning jag tycker om. Jag gillar mer när det är poetiskt och lite mystiskt. Vill att texterna ska vara djupa så att man ska behöva tänka för att senare lista ut vad de betyder. Att lägga in ordet "Baby, boy eller girl" i en låt är enligt mig en av de värsta synderna man kan göra inom låtskriveri.
Annars; bra jobbat, Emigrate!
Küss mich - heirate mich - bück dich!